Låt den rätte komma in





Det blev bio igår, låt den rätte komma in. En skräckroman skriven av Johan ajvide Lindqvist. När man gör film av en bok faller vanligtvis detaljer och handlingar bort som i boken kanske är väsentliga men som filmen klarar sig utan. Just därför tycker man väl också att boken ofta är bättre än filmen. Böcker lyckas ofta skapa känslor som aldrig filmen når upp till, en fel rollsättnig kan dessutom stjälpa en hel film om rollerna inte alls är som man själv har tänkt sig.

Jag brukar alltid försöka läsa boken innan jag ser filmen. I detta fallet gjorde jag inte det. E bio impuls igår gjorde ett avbrott i mina principer som jag försöker hålla mig fast vid- Boken först-Filmen sen. I detta fallet är jag GLAD att jag inte läst boken. Jag kommer inte göra det heller. Svenska skräckfilmer brukar vanligtvis inte leva upp till någon större skräckstandard än att möjligen Helena Bergström skriker sig lovligt hes i halva filmen eller att Beck hittar utpetade ögon i burkar hemma hos en gammal tant som sedan försöker mörda honom. Att det dessutom var en Svensk VAMPYRFILM gav ju inte större förhoppningar med tanke på förra floppen som Frostbiten.

Nej det är nog tur att denna filmen baserar sig på en bok. Och det är nog också tur att filmen med sina avkapningar, omskrivningar och sitt bearbetande vis tonar ner historien, för jag var nära att gå två gånger under filmen pga mitt obehag.

För oss med svagt psyke som kollar garderoben och tittar under sängen efter vi sett en skräckfilm så är det nog ingen bra idé att läsa boken. Kanske inte heller att se filmen. Den ger ett så fruktansvärt obehag, och konstig smygande skräckstämnig så att man nästan som jag sa, -vill gå. Låt Den Rätte Komma in är helt klart sevärd. Otroigt snyggt filmat för oss som är intresserade utav det, bra ljud, bra rollsättning, väldigt välarbetad. Jag uppmanar dock att se den nu innan Hollywood kastar sig över den för att göra en halvdan action version med Angelina Jolie som vampyr jagare och Van Halen inspringade på ett hörn. Det här är faktiskt en utav Sveriges bästa filmer, väl gjord som satan, hemsk som f-n. Usch vidrig film det där!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag var ju också och så den igår..vi skulle haft dubbeldejt.. wwwwwwweeeeeeeiiii not not

2008-11-10 @ 17:48:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0